10月28日、秋晴れの中ドイツから若い学生のゲストが10名、渋谷本社事務所にいらっしゃいました。ボッシュ財団(http://www.bosch.co.jp/jp/world/stiftung/)が毎年行っている「ユース・アンバサダー・プログラム」で選ばれた15~18歳の学生たちです。

滞在中は、日本の文化、習慣、宗教などを学ぶと同時に、ホームステイなども経験し、将来の日本とドイツの架け橋となるべく人材を育む事を目的としています。今年は副社長のヴォルツが出迎えました。

始めに、学生の皆さんから何を知りたいか聞き、それからプレゼンテーションに答えを交えながらの質疑応答を行いました。学生たちからは、「なぜ日本に拠点を設けているのか?」「日本独自の強みはどこにあるのか?」「日本、そしてボッシュ・ジャパンの将来の展望は?」といった興味深い質問が飛び交いました。
副社長からは、創業者ロバート・ボッシュ自身が若い頃から海外で経験を積んだ事から、創業後早い段階で海外に進出しており、日本でも100年以上前からビジネスが始まったことを説明しました。また、世界の自動車業界において、グローバルに展開する日本の自動車メーカーのお客様の重要性について話し、それらのお客様の近くにいること、そして日本の伝統的なモノづくりの精神・高品質を深く知ることをボッシュは重要視していることを説明しました。
また、副社長より「ドイツで乗られているバイクには、横浜で開発されたABSが搭載されているのを知ってるかな?」と学生たちに問いかけると、「知ってる!」との回答を頂きました。日本発のイノベーションは、自動車業界だけではなく色々な分野において重要であり、そして多角的かつグローバルにビジネスを展開するボッシュにとっても同じく大変重要であることを理解いただきました。

学生さんからは、例えばインターン生として将来ボッシュで働くにはどうしたらいいのかという質問もありました。
彼らの日本での経験が将来に結び付き、近い将来彼らと再会出来る日が来ればよいな…と思いました。

ボッシュ財団 Youth Ambassadors to Japan (英語のみ)
http://www.bosch-stiftung.de/content/language2/html/24742.asp
ボッシュ財団についての詳細
http://www.bosch.co.jp/jp/world/stiftung/

よい週末をお過ごしください!

We had 10 young guests visiting our Shibuya head office under the blue autumn sky on Oct. 28.
They are students at the age of 15-18 who are members of the "Youth Ambassadors to Japan" which is organized by the Robert Bosch Foundation (Stiftung).

The goal of this program is to foster the young potentials to be the bridge between Japan and Germany.
During their stay in Japan, they will experience Japanese culture and customs as well as a home stay at a Japanese family.

This year, Mr. Wolz, executive vice president and director of engineering had a chat with them.

Starting by asking the young ambassadors about their own questions about Bosch and Bosch in Japan, he got already a lot of fascinating responses:
"Why do you do business in Japan?", "What is special/ what is the strength of Japan?", "What do you see as the future of Japan and Bosch Japan?"
Mr. Wolz answered the questions accordingly, explaining that our founder Robert Bosch was seeking to do business with overseas already at a young age. Therefore his vision was considering a global network when he started the business.
In Japan, Bosch established first business already more than 100 years ago.

Wolz san also explained the importance of the Japanese automakers for the global car market and that business decisions are made out of Japan. So it is necessary to be close to the customer and understanding the Japanese Monozukuri spirit and high quality standard.
He also asked students if anyone knows that some motor bikes are actually equipped with an ABS system which was developed in Yokohama and actually, yes, they heard about it!
And everybody understood: Innovation out of Japan is a big topic and not only in the automotive area, but in many business fields Japan is benchmark and inspiring for the global business of Bosch.

Some of the students already had a high interest in Bosch and were eager to join the Bosch group or Bosch Japan in the future, as an intern or trainee.
We hope they will continue their great experience in Japan and we will see them again in the future!

Robert Bosch Foundation (Stiftung) Youth Ambassadors to Japan
http://www.bosch-stiftung.de/content/language2/html/24742.asp

2014/11/07